10 typiske ting, som kan skade dit online salg og din konverteringsgrad
De 10 typiske ting, du bør kende, som kan skade dit salg
Der er flere ting, som kan spænde ben og koste dig salg på din webshop, som jeg gerne vil lære dig.
Jeg ser igen og igen, at når disse 10 ting mangler, så bliver kunderejsen mere træg og kompleks, hvilket er akkurat det modsatte af, hvad vi ønsker.
10 mangler, som skader konverteringsevnen på webshops og lead-generende websites er:
- Manglende brugervenlighed
- Manglende søgemuligheder
- Mangel på produktinformation
- Manglende Social Proof
- Mangel på kundeservice
- Langsomt website
- For kompliceret check out
- Manglende betalingsmuligheder
- Manglende mobilvenlighed
- Mangel på kampagner og købspsykologi
#1. Manglende brugervenlighed
Ét af de vigtigste områder på dit website er din navigation. Dine menuer. Dine links. Navigationen er dine besøgendes vejviser. Den bør være så intuitiv og brugervenlig, som overhovedet muligt.
Forestil dig at dit website er ligesom en lufthavn. Dine besøgende har travlt og er utålmodige, så de skal lyn-hurtigt kunne afkode 1) hvor de er og 2) hvor de skal hen.
Giv dine besøgende muligheden for at finde det, de søger - uanset hvor de er på dit website
Der findes nogle konventioner indenfor navigation. Nogle retningslinjer og nogle forventninger til, hvordan en menu skal fungere. Derfor skal du passe på med at blive for kreativ. Det kan fx være med en vertikal menu, eller for mange animationer.
Dine besøgende forventer, at din navigation fungerer ligesom alle de andre websites, de besøger - og har hverken tid, lyst eller tålmodighed til at lære at bruge din, hvis den ikke virker på nogenlunde samme måde.
#2. Manglende søgemuligheder
Hvis dine menuer ikke fungerer optimalt, eller du har et stort website, kan en søgefunktion være altafgørende.
Mange besøgende bruger Site Search, som det også kaldes, og de skal have en god oplevelse - ellers forlader de dit website.
10 råd, når du arbejder med den interne søgefunktion:
- Forstå hvilken rolle din SiteSearch spiller i brugerrejsen
- Brug dine besøgendes ord, fremfor din egen jargon. Map så deres søgninger med dine sider. Det gælder også stavefejl, forkortelser og stavemåder.
- Organisér resultaterne, enten ved at inddele kategorisider, produkter, blogs mm. visuelt, eller ved at tilføje et filter, så brugeren selv kan indsnævre resultatet
- Hav altid alternativer hvis din besøgende lander på den uheldige “0 resultater-side”. Top links til de mest besøgte kategorisider, mest læste blogindlæg og/eller din kontaktside
- Arbejd på det visuelle udtryk af din søgeresultatside. Det MÅ gerne være en visuel oplevelse, og ikke bare en liste af links 😉
- Vær sikker på, at din interne søgefunktion ser på alt indhold på siden, og ikke blot meta data eller headlines
- Hjælp de besøgende med at komme med forslag til søgninger. Både når de starter med at søge fx. “Mest søgte” eller som auto-udfyld, når der indtastes søgeord, for at hjælpe dem med at komme direkte til det efterspurgte produkt eller side
- Placér søgefeltet, hvor de besøgende kan se det. Her kan en A/B test med fordel sættes op
- Glem aldrig mobilen. Hverken i dit design af søgefeltet eller på din søgeresultatside
- Track and test. Kig i dine søgeresultater og gør det til en on-going proces at optimere på din SiteSearch
#3. Mangel på produktinformation
Dine besøgende skal kunne finde alle de oplysninger, de har brug for, om produkterne, før de kan træffe beslutningen om at købe.
Et billedegalleri er oftest det element, som de besøgende oftest navigerer med. Brug det til din fordel. Fyld det med relevante billeder. In-use bliver mere og mere udbredt, hvor man kan se produktet i brug. På en model eller i den rette setting.
Videoer er også virkelig gode til at få set produktet. Og en fordel at du kan tilføje USP'er direkte i videoen.
Amazon og andre bruger også ofte info graphics. Små visuelle grafikker, som enten viser dimensioner, USP'er eller anden vigtig info, de gerne vil fortælle den besøgende om produktet.
#4. Manglende Social Proof
Mennesker køber af mennesker. Og vi stoler på andres erfaringer - især på nettet.
Ved at inkluderer tillidsskabende elementer, fjerner du noget af den frygt, dine besøgende har for at blive snydt.
Ved at inkludere ratings, kundeanmeldelser og -testimonials bliver din webshop mere troværdig og de besøgende føler sig mere bekræftet i at de skal købe produktet hos dig.
Og mere sikre på, at de får varen, de har bestilt.
Her er min top 7 over Social Proofs:
- Brugergenereret indhold (fx anmeldelser)
- Ekspertudtalelser (fx branchespecifik anmeldelse)
- Cases (fx kundesucceshistorie)
- Udtalelser (fx video eller tekst)
- Eksterne anmeldelser (fx Trustpilot, Facebook, Google Ratings)
- Logoer (fx over kunder eller mærker som garantifonde eller e-handelsmærket)
- Certificeringer (fx kreditværdighed og uddannelse)
#5. Mangel på kundeservice
Det er vigtigt, at dine besøgende har mulighed for hurtigt at få svar på eventuelle spørgsmål eller tvivl, de har om produkterne.
Gør det let for dem at finde din kontaktinformation, tilføj kontaktformularer strategisk valgte steder i kunderejsen, så det altid er muligt at komme i dialog med dig.
Det skaber både troværdighed og tryghed for dine besøgende.
Tilføj også meget gerne en FAQ-sektion, hvor du svarer på de ofte stillede spørgsmål. FAQ står for Frequently Asked Questions, og ved at svare på de mest gængse spørgsmål, kan du lette opkaldene til kundeservice.
En anden fordel ved en FAQ-sektion er at dine svar kan komme direkte ud i Googles søgeresultater, hvis de er kodet op med Schema Mark-up. Google fremhæver dig, hvis de mener at du svarer bedst på en søgeforespørgsel, og på den måde får du mere synlighed i de organiske søgeresultater.
#6. Langsomt website
Du kender det sikkert fra dig selv. Er et website eller en app for længe om at indlæse, så er vi videre... Tid er penge, og hvert eneste sekund tæller.
En Load Speed eller hastighed over 3 sekunder kan skade din konverteringsrate og dit salg.
Og det kan også skade din synlighed, da Google tillægger værdi til hastighedsoptimerede websites. Både de organiske søgeresultater og dine betalte annoncer påvirker altså af, hvor hurtigt dit website loades.
#7. For kompliceret check out
Har du en webshop, er det uhyre vigtigt at du arbejder henimod at gøre check out, så simpelt som overhovedet muligt. Du har selvfølgelig brug for information, så du ved hvem din kunde er, og så du evt. kan sende varen, hvis du sælger fysiske produkter.
Men sørg for, at hvert eneste element, ord, inputfelt og grafik er gennemtænkt og tilfører værdi og fastholder brugeren i købet.
At tilbyde et gæste check-ud kan ofte være en rigtig god idé. Der vil falde en del fra, hvis de skal oprette en bruger, for at få lov til at købe dit produkt.
Igen kan tillidsskabende elementer også være afgørende her. Det samme med kontaktinformation. Men ligegyldige Nice to Have-felter, eller noget som du også kan bede om senere, skal væk.
Det kan siges meget simpelt. Eliminering er ofte den bedste form for optimering. Og det gælder især i dit check out flow.
#8. Manglende betalingsmuligheder
Der findes flere forskellige gode betalingsløsninger, og det kan være en klar fordel at have flere forskellige betalingsmetoder på din webshop.
Din opgave er at tilbyde en problemfri og brugervenlig oplevelse, så dine besøgende gennemfører deres køb.
Tænk selv på hvornår du sidst forlod din kurv, fordi du ikke havde dit betalingskort på dig - og webshoppen ikke havde MobilePay eller lignende...
Overvej om du skal tilføje følgende betalingsløsninger på din webshop:
- Dankort, VISA, Mastercard
- Mobile Pay, Apple Pay, Google Pay, Shop Pay
- ViaBill eller Anyday, så betalingen kan deles op i rater
#9. Manglende mobilvenlighed
Jeg husker at det har heddet "Mobile First" og responsive websites i omkring 10 år, så det burde ikke stadigvæk være et problem i 2023. Dog er der fortsat rigtig mange webshops, som ikke fungerer optimalt på mobil.
Og det er synd - for de er ofte størstedelen af din trafik, som kommer herfra.
Hver gang du opdaterer dit website, eller får udviklet ny funktionalitet - så husk at tjekke det på mobil. Det er her dine besøgende er.
Jeg ser ofte at trafikken ikke er ligeså engageret og konverterende som trafikken fra desktop. Især på webshops med produkter, som kræver lidt mere research og har en længere kunderejse. Dog er der tit et overset potentiale ved netop at have fokus på mobilvenlighed.
#10. Mangel på kampagner
Der skal løbende laves kampagner og kundetilbud for at øge konverteringerne. Det kan et brugervenlig og konverteringsoptimeret website ikke klare alene.
Købspsykologi og psykologiske triggers i din markedsføring af dine produkter virker ofte rigtig godt, og du kan teste af om det også gør for dig:
- Scarcity / Knaphed: Få tilbage
- Urgency / Udløb: Tilbuddet udløber om 2 timer...
- Reciprocity / Noget for noget: Velkomstgave, rabatkode..
- Social Proof / Troværdighed: Se også punkt 4
Så nåede vi til bunds...
Jeg håber du fandt værdi i min liste over 10 ting, som kan skade dit website. Har du fokus og styr på disse 10 ting, så er du rigtig godt kørende.
Hvis du har brug for et review af dit website eller din webshop, skal du være velkommen til at kontakte mig herunder.
0 kommentarer
Skriv en kommentar
Log ind eller tilmeld dig som bruger for at skrive en kommentar