Udnyt de 3 super synergier mellem SEO og UX

jumpstory-download20240222-072807

Lige netop SEO og UX går rigtig godt hånd i hånd

Mange af de ting, der forbedrer din UX (user experience), forbedrer nemlig også din SEO.

Og omvendt, heldigvis.

Tiderne har skiftet og i dag handler SEO ikke om at skrive til søgemaskinerne og fifle sig vej til bedre resultater. Nu handler det om brugeroplevelsen. Og hvor godt resultatet var målt på engagementet hos den besøgende.

Her er 3 super synergier, hvordan SEO og UX arbejder sammen:

#1. Mobilvenlighed

Det er over 10 år siden, at vi begyndte at tale om responsive websites og “Mobile First”.

For mange, kommer over 50% af trafikken fra mobil, men jeg oplever fortsat, at det ikke er ligeså godt optimeret, som på desktop.

Og det er synd.

Både dine besøgende og Google værdsætter og belønner mobiloptimerede websites. Faktisk har Google siden 2019 som standard brugt “Mobile First”-indeksering, hvilket betyder, at de primært ser på mobil-versionen af dit indhold til at afgøre placeringerne.

✨ Tip: Igen har Google et godt tool til at teste dit websites mobilvenlighed: Mobile-Friendly Test Tool

Jeg ser ofte at over halvdelen af trafikken kommer fra mobil.
Men at trafikken fra mobil konverterer halvt så godt.

#2. Hastighed

Hvor hurtigt dit website indlæses, er helt central for både SEO og brugernes oplevelse.

Vi mennesker er blevet super utålmodige. Så hvert sekund tæller. Både for dine besøgende, dine placeringer på Google og på din konverteringsrate.

✨ Tip: Igen har Google et godt tool til at teste dit websites mobilvenlighed: Mobile-Friendly Test Tool

Fordele ved at arbejde med hastighedsoptimering:

  • Forbedrer du din brugeroplevelse ved at give folk det indhold, de ønsker - hurtigere
  • Mindsker du, at dine besøgende forlader dit website med det samme (bouncer)
  • Belønner Google dig, da hastighed er en faktor i deres rangering af søgeresultater.

#3. Positive brugersignaler

Når du arbejder med at forbedre din kunderejse, vil det ofte resultere i, at dine besøgende bliver længere tid på dit website.

Gør du det fx lettere at bruge menuen, gør du det lettere for de besøgende at finde, hvad de leder efter.

Har du engagerede besøgende, som bruger lang tid på dit website, fortæller det Google, at de fandt netop 𝙙𝙞𝙩 website nyttigt. Og da Google ønsker at vise de mest relevante sider først, forbedres dine placeringer.

SÅ...Det var 3 af de måder du kan slå 2 fluer med et smæk, så du både tilfredsstiller Google OG dine besøgende.

Har du brug for en potentialeanalyse af dit website, så kontakt mig.





Kategorier

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!